Bijna 9.900 kilometer is toch echt voelbaar! - Reisverslag uit Summerstrand, Zuid-Afrika van Stefan Bakker - WaarBenJij.nu Bijna 9.900 kilometer is toch echt voelbaar! - Reisverslag uit Summerstrand, Zuid-Afrika van Stefan Bakker - WaarBenJij.nu

Bijna 9.900 kilometer is toch echt voelbaar!

Blijf op de hoogte en volg Stefan

19 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Summerstrand

Hallo allemaal,

Dan is er 2 weken na mijn eerste verslag toch eindelijk een beetje tijd vrijgekomen om mijn tweede verslag te schrijven. Ondanks dat de universiteitsuren nog niet echt van waarde zijn, ben ik aldoor heel erg druk met allerlei dingen. Wat het precies is, is moeilijk aan het duiden. Laat ik het maar houden op 'genieten'. Aangezien ik in een studentenhotel verblijf met meer dan 50 andere studenten en we elkaar allemaal kennen is het niet handig om je deur open te houden. Ook niet om de warmte uit je kamer te verdrijven. Er is altijd wel iemand die je aanspreekt, in het Engels natuurlijk, wat heel leuk en gezellig is. Deze smalltalk kost echter enorm veel tijd besef ik me nu. Laat ik trouwens maar beginnen bij het begin, mijn eerste schoolweek op de NMMU (Nelson Mandela Metropolitan University).

Gedurende de orientatieweek op de universiteit kregen we de kans om ons in te schrijven voor verschillende vakken. Hierin moest je je eigen tijdrooster opstellen, dus moest je ook rekening houden met de tijden van de andere vakken die je wilde gaan volgen. Je krijgt online dus gewoon een lijst voor je neus en het is aan jou de keus welke vakken jij wilt gaan volgen tijdens het komende semester. Niet echt de manier die ik gewend was vanuit de VU waarbij alles automatisch opgesteld en gecorrigeerd wordt. Uiteindelijk heb ik een rooster opgesteld waarbij ik lessen volg op maandag, donderdag en vrijdag met de volgende vakken: Afrikaans for Beginners, International Marketing, Advanced Strategic Management en Websystems. Dit zijn keuzevakken die vanuit de NMMU worden aangeboden. Vanuit de VU heb ik de vrije keuze om vakken te kiezen, al moeten ze op dit moment nog wel worden goedgekeurd door de examencommissie om de behaalde punten in Zuid-Afrika ook daadwerkelijk toe te kennen in Europa!

Mijn eerste lesdag was dus maandag. Omdat mijn fiets pas op dinsdag in het hotel zou arriveren (welke ik die week ervoor op donderdag had gekocht), moest ik lopend naar de universiteit. Dit kost normaal gesproken ongeveer een half uur stevig doorlopen. Eenmaal aangekomen op de universiteit was het eigenlijk niet echt moeilijk om mijn eerste lokaal te vinden, alhoewel de campussen met verscheidene gebouwen toch echt best groot zijn. In totaal heeft de NMMU vijf campussen, waarvan vier in Port Elizabeth. De vijfde campus ligt in George, wat nogal een eind weg ligt van PE. Ik had op maandag les op twee verschillende campussen, de South Campus en de Second Avenue Campus. Zoals gezegd was mijn eerste college erg makkelijk te vinden. Ik begon de maandagmorgen met een college International Marketing. Ik zat om kwart voor 8 net als veel andere studenten in de zaal. De leraar kwam iets meer dan een half uur te laat. No worries, this is Africa. Je moet toch echt leren hiermee om te gaan, anders hou je het hier nooit vol. Deze term zal mij ook in de rest van die week nog bijblijven. Wat hierna volgde was een introductie van het vak, niet echt spannend dus. Mijn tweede college volgde direct na mijn eerste college, Afrikaans for Beginners. Dit was eigenlijk toch wel leuk om te doen, als was het wel een beetje vreemd aangezien Afrikaans zoveel op Nederlands lijkt. We begonnen meteen met een erg interactieve les en het merendeel van de studenten was ook internationaal. Hierdoor kende ik sommige studenten ook wel.

Toen was het 12 uur. Mijn eerste twee lessen waren voorbij. Mijn derde en laatste college op maandag was om 17.30 op de Second Avenue Campus. Dus wat doe je dan in die tussentijd? Juist! Naar het strand! Het was toch al een hete dag, dus niets is beter dan lekker op het strand liggen en zwemmen in de zee. Vanaf het strand ben ik op mijn slippers en handdoek doorgegaan naar mijn laatste college van de dag. Dit lokaal was wel erg moeilijk te vinden en ik heb dan ook echt tien mensen moeten aanspreken voordat ik mijn lokaal gevonden had. Ook deze les bestond uit een introductie van 30 minuten. Hier had ik dus ook niet echt veel aan.

Nadat ik in de opvolgende dagen nog wat laatste dingen ben gaan regelen voor de universiteit, ik heb getennist, gefitnesst, uit ben geweest en dus gewoon rustig aan heb gedaan was het donderdag tijd voor mijn tweede lesdag. Ik had één les Afrikaans for Beginners, wat om 9.15 begon. Direct na het college ben ik naar Kings Beach gegaan met een aantal andere mensen en ben ik gaan surfen. Ik moet zeggen, dat het heel erg moeilijk is. Maar dat kwam ook deels omdat ik een te klein surfboard had geleend. Met een groter surfboard is het makkelijker om te leren. Die avond gingen we weer uit met een grote groep mensen naar Balizza. Ondanks dat ik die nacht erg laat in het hotel aankwam, was het de volgende dag om 7.45 toch echt weer tijd voor mijn laatste college van de week: Websystems. Ik had pech dat ik deze les meteen iets in moest leveren, met name omdat ik nog niet eens mijn inlogcode voor het online netwerk van de NMMU had geactiveerd. Het is natuurlijk raar dat zoiets natuurlijk niet meteen is geactiveerd, maar dat is typisch Zuid-Afrika. Alles is enorm bureaucratisch geregeld en je moet enorm veel stappen ondernemen en verschillende personen aanspreken wil je iets bereiken. Een ander leuk voorbeeld is het inschrijven bij de gym op de South Campus. Dan kom je daar aan in de gym en zeg je dat je jezelf graag wilt inschrijven voor één semester (half jaar) om te trainen. Ondanks dat je staat ingeschreven als student maar de universiteit (waarvan de gym in feite onderdeel is) moet je een inschrijfformulier invullen, een bewijs dat je een internationale student ben en moet je meteen het bewijs meenemen dat je voor het halve jaar hebt betaald. Dus je gaat daarheen en ze zeggen je dat je een bewijs nodig hebt van de International Office dat je een internationale student bent zodat je slechts voor een half jaar hoeft te betalen. Daar kwam ik op dat moment dus net vandaan. Maar goed, vol goede moed ben ik terug naar de International Office gegaan wat ongeveer een half uur lopen was in de bloedhete zon. Het bewijs en al gehaald, wat ze daar letterlijk in elkaar flansen terwijl je erbij staat. Er bestaat dus helemaal geen standaard brief voor. Nadat ik deze brief in handen kreeg ben ik direct teruggegaan naar de gym, onwetend dat ik ook meteen een bewijs van betaling moest hebben. Dan kom je daar dus terug en dan vertellen ze doodleuk dat je een bewijs van betaling nodig hebt. Dat was de derde keer op één dag dat ik heen en weer moest lopen tussen de South Campus en de North Campus. Nadat ik had betaald en mijn bewijs aan de receptie van de gym liet zien, hadden ze geen oog voor de brief dat ik een internationale student was. Die hadden ze toch niet nodig.. Het kost erg veel energie om je over dit soort drempels heen te werpen, maar dit soort dingen gebeuren dus enorm vaak in Zuid-Afrika.

Na vrijdagavond een verjaardag van iemand groots te hebben gevierd in het hotel, was het zaterdagavond tijd voor de volgende houseparty. Het is hier ook helemaal niet vreemd om naar zo'n houseparty te gaan van mensen die je helemaal niet kent. Mensen vragen je gewoon mee, omdat meer mensen zorgt voor meer gezelligheid. Degenen die de houseparty organiseren hebben hier ook helemaal geen moeite mee. Je beseft het op het moment zelf niet, maar je leeft net in een film. Dat besef je je achteraf wel.

In het weekend hebben we daarnaast ook nogl Bay World bezocht. Dit schijnt voor buitenstaanders (buiten PE) een grote attractie van de stad te zijn. We waren dan ook overtuigd dat we iets moois te zien zouden krijgen. Het stelde echter niet zoveel voor. Het bassin voor dolfijnen was leeg en van de pinguïns een zeehonden werd ik nou ook niet echt warm of koud. Daarnaast gaf Bay World toegang tot een museum met modelscheepjes, nagemaakte dinosaurussen, oude verhalen en voorwerpen onder andere vanuit het VOC tijdperk. Maar ook krokodillen, cavia's en slangen. De logica van dit alles was ver te zoeken en daarnaast voldeed het ook niet echt aan mijn verwachtingen. Dit was dus minder geslaagd dan ik van te voren zou denken.

Deze maandag begon de tweede schoolweek. Mijn maandag zag er qua lessen precies hetzelfde uit als de week ervoor. Het verschil was dat de leraar nu niet (veels) te laat was en dat er meer informatie werd gegeven, al was het niveau nog niet bijster hoog. Je hebt soms het gevoel dat je weer op de middelbare school zit, met name door de manier waarop de leraren tegen de studenten praten en de manier van lesgeven. Maandagavond was het zoals altijd na een rugbywedstrijd weer tijd voor Barney's, het café pal naast de oceaan wat 's nachts wordt omgetoverd tot een ware discotheek met een uitzicht over het strand en de oceaan. Iets beter kan je je werkelijk niet voorstellen.

De volgende dag zijn we met een groep naar Addo Elephant National Park gereden om de Big 5 te kunnen zien. We hebben met de gehuurde auto ongeveer 4 uur lang door het park gereden en gedurende deze trip hebben we veel olifanten gezien, maar ook struisvogels, zebra's, springbokken, apen, buffalo's en nog veel meer. Helaas geen leeuwen en ook geen luipaarden. Het was erg indrukwekkend om met een in feite redelijk grote auto tussen de olifanten te rijden. Vergeleken met deze dieren met je zo ontzettend klein. Ik zat achter het stuur en er stond een olifant ongeveer 4 meter van ons vandaan met zijn oren stijf naast zijn hoofd. Dat is een teken dat hij boos is. Hij kwam ook redelijk snel op ons afgelopen. Ik ben met de auto dan ook direct een groot stuk achteruit gereden, want als zo'n beest de auto raakt zijn de gevolgen echt onoverkomelijk. Ik ben trouwens nog vergeten te vertellen dat ik het weekend ervoor naar het Kragga Kamma National Park ben geweest. Dit was ook erg indrukwekkend om mee te maken. Ook dit park zijn wij met onze eigen gehuurde auto doorgereden (met een andere groep mensen dan wel) en hier heb ik dan wel geen olifanten gezien, maar wel giraffen en cheeta's. De foto's zijn te vinden op mijn Facebook-pagina!

Ook deze week is weer enorm druk en morgen zal ik mijn volgende Nationale Park gaan bezoeken. Hopelijk krijg ik deze keer wel de Big 5 te zien. Deze keer zullen wij het Nationale Park bezoeken d.m.v. een safari. Ik houd jullie op de hoogte van de recente ontwikkelingen!

  • 22 Februari 2014 - 16:26

    Maarten En Helma:

    Leuk Stefan, we genieten van jouw verhalen.

    Succes verder.

  • 24 Februari 2014 - 14:13

    Co En Jolanda:

    Zo Stefan, de kop is eraf.
    Je hebt de eerste 2 dingen al een behoorlijke cultuurshock voor je kiezen gekregen.
    Maar ook lekker genoten, wat maak je al veel mee, zo.
    Geniet er maar van.
    Groetjes van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefan

Actief sinds 26 Jan. 2014
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 5779

Voorgaande reizen:

28 Januari 2014 - 18 Juli 2014

Exchange Zuid-Afrika

Landen bezocht: