Trips naar Hogsback en Kaapstad - Reisverslag uit Summerstrand, Zuid-Afrika van Stefan Bakker - WaarBenJij.nu Trips naar Hogsback en Kaapstad - Reisverslag uit Summerstrand, Zuid-Afrika van Stefan Bakker - WaarBenJij.nu

Trips naar Hogsback en Kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Stefan

25 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Summerstrand

Hallo iedereen,

De meeste tentamens voor de eerste periode zitten er momenteel op. Ik heb er nog 1 te gaan: Afrikaans. Dat is dan juist het moment dat je weer aan andere dingen kunt gaan denken, al doe je dat hier veel vaker dan je normaal gesproken zou doen. Het was even zwaar en ik heb een aantal dagen en vooral avonden moeten blokken maar ik heb het idee dat ze positief zijn verlopen. De tentamens hier op de universiteit zijn tot nu toe vooral pure leertentamens. Mocht je het hele boek uit je hoofd kennen, zin voor zin, dan haal je een 10 hier. Het praktische aspect wordt niet echt meegenomen in de tentamens. Dat is wel jammer en geeft ook wat aan over het niveau van de universiteit.

Het weekend van 14 maart zijn we tussen de tentamens door dan ook naar Hogsback geweest. Hogsback noemen ze een sprookjesdorp. Je vindt dan ook enorm veel sprookjesverhalen en figuren in het dorp en ook de huisjes daar geven je een speciaal gevoel. De reden hiervoor is, is dat ene J.R.R. Tolkien hier lange tijd heeft gewoond. Dit is de man die de boeken van The Lord of the Rings en The Hobbit heeft geschreven. Hogsback is een plaats tussen enorm mooie bossen en watervallen. Er is vaak veel mist en het is er niet al te warm. Er zijn ook veel apen en paddenstoelen te vinden. De hike paden in de bossen zijn echt indrukwekkend. Een totaal andere wereld. We hebben dat weekend dat ook veel aan hiking gedaan. Vrijdagavond kwamen we aan, nadat we éen va de drie auto's achter hadden moeten laten op een bospad. De wegen rond het gebied zijn zo slecht, onbegaanbaar en steil dat het soms enorm moeilijk was om een berg of heuvel op de rijden met de auto. We hebben de auto's dan ook veel moeten verlaten en op een andere manier geprobeerd de auto de berg op de krijgen. Tussen de donkere mistige bossen is dat toch wel een leuk gezicht. Eén auto heeft het voordat we aankwamen begeven doordat de accu op de één of andere manier leeg.

Nadat we waren aangekomen in de backpackers eco-farm, genaamd Terra Kaya, wilde iedereen direct douchen. De reden hiervoor was dat er een open douche was, buiten dus, op een berg met een uitzicht over het boslandschap en de bergen. Hetzelfde geldt voor het bad, een stukje verderop. We verbleven dus op een eco-farm. Eigenlijk alles was buiten. De douche, het bad, wasbak en wc. Alles wat met water wat uit de bergen kwam. Er was een zelfgemaakte boiler waarmee het water met vuur warm gemaakt werd. We sliepen in een sprookjesachtig huisje met 9 bedden in een cirkel, inclusief stapelbedden. Een hele leuke ervaring. Zaterdag en zondag hebben we twee volle dagen in de bergen gelopen en een hoop mooie dingen gezien. Vooral de watervallen waren van pure schoonheid. Enorm hoge watervallen ook. Daar zijn dan ook veel foto's gemaakt. Watervallen kon je vinden door het hele bos. Overal liepen kleine beekjes tussen de bomen door. Na van onze laatste dag in de bossen te hebben genoten, zijn we zondagmiddag rond 4 uur weer naar Port Elizabeth gereden. Dat was ook omdat veel mensen die dag erna weer druk waren met allerlei dingen, inclusief ik. Die maandag had ik namelijk mijn derde tentamen.

Na mijn tentamen ben ik de rest van de week bezig geweest met allerlei andere dingen voor de universiteit. Tot donderdag. Op donderdag had ik mijn vierde mondeling (afgesloten met een 100%) voor Afrikaans. Ik had mijn mondeling vroeg in de morgen en direct hierna vertrokken we naar Kaapstad met een groep mensen. We zouden uiteindelijk om een uur of 11 richting Kaapstad vertrekken, maar voordat we de Garden Route op konden gaan moesten we eerst kleren hebben voor het festival waar we heen zouden gaan. Ja, een festival in Kaapstad met een uitzicht over de tafelberg en midden in het centrum. Een betere plaats kun je je eigenlijk niet wensen voor een festival. Het festival, genaamd We Are One Holicolor Festival, is een wereldwijd festival waarbij veel verfpoeder gebruikt wordt. Iedereen krijgt verfpoeder bij de ingang, en kan deze poeder gebruiken waarvoor hij wil. Na een paar minuten binnen kun je ontelbaar veel kleuren op je lichaam zien. Niet alleen op je kleren, maar ook op je gezicht, je haar enzovoort. Een erg leuk concept. Maar goed, daar hadden we dus goedkope kleren voor nodig die geen waarde hadden. Nadat we de kleren gekocht hadden vertrokken we dan toch eindelijk. Na een reis van ongeveer 7 uur stopten we dichtbij het plaatsje Caledon, 2 uur van Kaapstad. Ten eerste moesten we hier stoppen omdat de politie een stopsein gaf aan ons. Ik zat achter het stuur van de oude auto die een paar mensen voor enkele maanden hadden gehuurd en gelukkig vroegen ze alleen om mijn rijbewijs. Die had ik dan wel bij me. Maar papieren van de auto hadden we geen weet van. Die vroegen ze dan ook niet. We vroegen daarnaast ook de weg naar de camping waar de die nacht zouden doorbrengen in een tent.

Nadat we alleen weer in de auto waren gestapt, probeerde ik weg te rijden. Met deze auto was het echter moeilijk om de koppeling en gas goed met elkaar te laten matchen zodat je vloeiend van start kon gaan. Het starten ging dan ook gepaard met veel kabaal en de auto ging niet vooruit. Nadat ik ongeveer één minuut lang met enorm veel gas geprobeerd had de auto vooruit te krijgen, deed de auto dan toch eindelijk zijn werk. Maar ja, wat wil je met een auto van 30 jaar oud. Het grappige was dat de politieagenten de hele tijd niet ver van ons af stonden. Ze keken ons op dat moment wel heel raar aan. De afstand naar de camping was niet heel ver meer. We waren er snel en zetten onze tent snel op. Ook maakten we daarna een kampvuur waarna we urenlang de ontelbaar vele sterren hebben zitten kijken. Het slapen in de tent was niet echt comfortabel. Ik heb de hele nacht op de grond geslapen zonder een dekbed of iets en in mijn korte broek. Ik wist niet dat het zo koud kon worden. Daar waren we allemaal een beetje van onder de indruk. De omgeving was trouwens echt prachtig rond de camping, midden in de bergen.

Na een slechte nacht vertrokken we de volgende dag naar het festival. Alle factoren op het festival waren perfect. Het zon scheen, je zag prachtige dingen om je heen en de muziek was goed. Ook de verfpoeder was leuk om een keer mee te maken. Die avond zijn we redelijk vroeg naar bed gegaan na het festival, ook omdat dit festival voor ons al om 3 uur begon. De volgende dag was het weer minder en hebben we de Bo-Kaap bezocht in Kaapstad. Dit is een wijk met allemaal gekleurde huizen. Daarna zijn we naar de V&A Market geweest, het populairste deel van de stad zo'n beetje. Dit is bij de haven en hier vindt je vele winkels en ook het stadion van Kaapstad die voor het WK is gebruikt. Ten slotte zijn we die dag naar Chapman's Peak gegaan. Dit noemen ze de 9 meest mooie kilometers van Zuid Afrika. Het is een route tussen de bergen door met een uitzicht op de oceaan en de baai achter Kaapstad en, als er geen wolken waren, met een uitzicht over de tafelberg. De foto's hiervan zal ik op Facebook plaatsen.

Na een drukke dag zijn we in de avond uit eten gegaan op Long Street. Dit is de bekendste straat van Kaapstad met vele barretjes, discotheken maar ook restaurants. We aten bij een sushi bar en deze werd rond 11 uur zomaar omgeturnd tot discotheek. Grappig om te zien. We hebben die nacht 3 verschillende discotheken bezocht. Nadat we dachten dat het tijd was om te gaan, zijn we naar ons hostel gelopen. Althans, dat dachten we. We liepen totaal de verkeerde route zo bleek later en we kwamen werkelijk waar in niemandsland terecht. We waren met ze drieën en spraken dan ook iemand op straat aan of hij wist waar we precies waren. Dat was achteraf misschien niet zo'n goed idee, maar hij was waarschijnlijk uit op geld. Precies op dat moment kwam er een politieauto voorbij die naast ons stopte. De politieman vertelde ons dat we in moesten stappen. We werden in de cel geleid achter in de politieauto met z'n drieën. Op zich wel grappig, al was het wel een raar gevoel dat de politieman de deur vergrendelde. Toen de deur geopend werd, waren we toch echt bij ons hostel aanbeland en konden we eindelijk gaan slapen. De volgende dag zouden we eigenlijk nog blijven, maar het weer was 's morgens zo slecht dat we besloten naar Port Elizabeth te gaan.

Eind van deze week vertrek ik naar Johannesburg om Jelle Kok daar op de wachten op het vliegveld die vrijdag vanaf Amsterdam vliegt. Samen zullen we 2 weken door Zuid-Afrika reizen. Via Johannesburg zullen we Pilanesberg National Park bezoeken, Sun City, Kruger park, Blyde Canyon River, Drakensbergen en Durban waarna we vanaf Durban terugvliegen naar Port Elizabeth en hier nog een week in de buurt verblijven. Ook zullen mijn ouders me op 6, 7 en 8 april komen bezoeken in Port Elizabeth. Ik kijk er erg naar uit om iedereen weer zien, al vermaak ik me prima hier. Het weer is de laatste dagen erg goed. Veelal boven de 30 graden en het is herfst... Wie weet wat er komen zal, ik ben in ieder geval benieuwd naar de komende paar weken!

Groetjes!

• 25 Maart 2014 - 10:46

Ron:

Tof verhaal man, geweldig dat je het naar je zin hebt!

• 25 Maart 2014 - 12:25

Anneloes:

"Ene JRR Tolkien" hahaha

• 25 Maart 2014 - 18:19

Tante Mieke :

Hey Stefan,

Jemig man, wat een verhalen en indrukken, heel leuk om te lezen wat jij allemaal voor avonturen beleeft zeg.
    Supermooie ervaringen voor je.
    Je krijgt van ons allemaal de groeten en we wensen je nog een mooie tijd daar.
    grt oom Kees, mieke en Pam